vrijdag 26 februari 2010

Ding 21

Bibliotheek catalogi.
Via de Aquabrowser: wereldwijd in gebruik op meer dan 200 locaties, doorgelinkt via Customers, naar Europa naar Bibliotheekservice Fryslan naar ontdekdebieb.nl Dit is wel Dokkum om, direct mag ook, maar het laat wel zien dat je vanaf wereldwijd naar een boektitel in bijvoorbeeld Akkrum kunt komen met alle gegevens, nieuws en activiteiten van deze bibliotheek en cluster erbij.
De 'woordenwolk' is een functionele doorlinkmogelijkheid.
Uit een verkennend rondje op WorldCat blijkt dat deze meer op universiteitsgebeuren lijkt te zijn toegespitst.

2 opmerkingen:

  1. Die woordenwolken heb ik wel vaker gezien. Maar ik kan er niets mee. Als ik informatie zoek, gebruik ik behoorlijk nauwkeurige trefwoorden, waarbij ik zelf al oplet of ze goed gespeld zijn of niet.

    En inderdaad, je kunt er eerder universitaire collecties mee doorspitten, dan de collecties van openbare bibliotheken.
    En ook: als ik iets zoek, doe ik dat of in de algemene zoekmachines, zoals o.a. Google, of heel specifiek op sites (die ik al bij mijn favorieten heb staan) waarvan je kunt verwachten dat je daar meer informatie kunt vinden. Ik zoek dus niet via Dokkem naar boeken in Akkrum (om jouw voorbeeld aan te halen). Die zou ik direct in Akkrum hebben gezocht.

    En die aquabrowser? Daar kan ik dus net zo weinig mee als met de woordenwolk. Maar het kan geen kwaad, om het een keer in werking te zien. Dan weet je waar het over gaat, als de termen weer eens worden uitgesproken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En zo heeft een ieder zijn eigen mening over het gebruik van een bepaalde zoekmachine. De een vindt de woordenwolk in de Aquabrowser een zeer handig hulpmiddel, de ander vindt het juist helemaal niets.
    Zoals je al zegt, Popey, kun je via de Aquabrowser bij Dokkum om EN kun je ook rechtstreeks naar waar je maar wilt. Feit blijft dat er steeds meer catalogi en databanken in worden opgenomen, zoals bijvoorbeeld de Beeldbank van Tresoar. Komt bij dat zoeken in dit verband relatief eenvoudig is. Wat wil je nog meer?!
    Groeten, Thea

    BeantwoordenVerwijderen